کاربرد دیگ بخار در صنعت

در کل در هر صنعتی که در انجام امور خود نیاز به سیستم گرمایشی و یا شستشو  و ضدعفونی داشته باشد، می توانند از دیگ بخار به عنوان یکی از تجهیزات  موثر و کارا،  استفاده نمایند. دیگ های بخار با توجه به کاربردهای مختلفی که در صنعت دارند طراحی متفاوتی دارند که در اینجا به تعدادی از این طراحی ها اشاره ای می کنیم.

کاربرد دیگ بخار در صنایع مختلف:

صنعت قیر: قیر یکی از مصالح ساختمانی  است که به عنوان عایق رطوبتی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. جهت ساخت قیر در ابتدا باید مخزن ذخیره قیر، گرم شود. جهت پمپاژ قیر، بایستی دمای قیر در حد بالایی ثابت بماند تا قیر به حالت مایع بماند. در صورتی که دمای قیر کاهش پیدا کند پمپاژ  آن به سختی انجام می شود. پس نیاز به یک منبع حرارت قابل اطمینان و دقیق مانند دیگ بخار می باشد که حرارت قیر را در دمای مناسبی ثابت حفظ کند. جهت گرم کردن قیر از دو حالت می توان استفاده نمود. یکی آب گرم و دیگری بخار آب، که استفاده از آب گرم جهت حرارت دادن به قیر، به دلیل نیاز به فضای کم کاربرد بیشتری دارد. استفاده از دیگ بخار به دلیل نیاز به اتاق جداگانه کمتر مرسوم است.

صنایع غذایی: صنایع غذایی بخش عمده ای از صنایع را پوشش می دهد. در صنعت غذایی تبدیل مواد اولیه کشاورزی و دامداری و غیره به مواد مصرفی، به حالت های کنسرو کردن، منجمد کردن، تخمیر و تقطیر کردن و غیره توسط دیگ بخار انجام می پذیرد. به دلیل نیاز به، کارایی بالا و بازدهی مناسب تجهیزات صنایع غذایی در فرایند 24 ساعته صنایع غذایی، جهت تامین حرارت مورد نیاز در فرایند ها از دیگ بخار استفاده می نمایند.

.

صنعت چاپ: از دیگ بخار جهت تامین حرارت 200 درجه سانتیگرادی  در این صنعت استفاده می شود.

صنعت نوشیدنی ها: در این صنعت از بخار و گرما در فرایند هایی که نیاز به گرما و حرارت قابل تنظیم  و نظافت و شستشو دارد استفاده می گردد. بهترین راه حل برای ایجاد حرارت مناسب و شستشوی وسایل استفاده از گرما و بخار حاصل از دیگ بخار می باشد. زیرا علاوه بر تمیزی، عامل ضدعفونی کننده نیز است.

صنعت شیمیایی و داروسازی:در صنایع شیمیایی و تولید دارو جهت تولید پلیمرها و مواد بهداشتی و آرایشی نیاز به گرمایش و حرارت در برخی قسمت ها می باشد که این حرارت گاهی تا حدود 200 درجه سانتیگراد می رسد . جهت تولید این درجه حرارت بالا از دیگ بخار استفاده می شود.

صنایع لبنی و تولید فرآورده های شیر: در این صنعت اکثر فرایند های گرمایشی به دمای بالا و حرارت زیاد نیاز دارند و همچنین امنیت و ایمنی اپراتور نیز باید در نظر گرفته شود. استریلیزاسیون از موارد مهم در صنایع لبنی است که به حرارت نیاز دارد. از موارد دیگر در صنایع لبنی که نیاز به حرارت دارد تخمیر، تبخیر، خشک کردن و شستشو می باشد که جهت تولید این حرارت از دیگ بخار و دیگ آب داغ استفاده می شود.

صنعت چوب و الوار: برای انجام عملیات بر روی الوار چوب، بازیافت کاغذ، کاغذ، مقوا  نیاز به انرژی فراوانی می باشد که این انرژی توسط دیگ بخار تامین می شود . همچنین برای ضدعفونی مواد تخمیری بهترین گزینه استفاده از بخار است.

"<yoastmark

.

صنایع پتروشیمی و نیروگاه:  دیگ های بخار مورد استفاده در این صنعت با توجه به صنایع مادر بودن، دارای ظرفیت بالایی هستند.

صنعت لاستیک سازی و تولید کامپوزیت: این صنعت جهت تولید، نیاز به فشار مناسب و حرارت زیاد دارد. برای تولید این حرارت از این دیگ به همراه اتوکلاو استفاده می شود تا دما  قابل کنترل باشد. جهت بالا بردن کیفیت بخار تولید شده در این صنعت، آب مصرفی بایستی تصفیه شده باشد تا بازدهی کامل را داشته باشد.

صنعت نساجی و خشکشویی: در شستشوی پارچه استفاده از بخار بسیار تاثیر بسزایی در تمیزی و ضدعفونی پارچه دارد. و همچنین جهت رنگ آمیزی پارچه  و اتوی پارچه و بسته بندی نیز از بخار حاصل از دیگ بخار استفاده می شود.

صنعت بسته بندی و پلاستیک: در این صنعت  حرارت جهت فرم دهی و تغییر شکل دادن و ظروف پلاستیکی توسط دیگ های بخار تولید می شود.

صنعت دریانوردی: در این صنعت اغلب جهت تولید حرارت و گرما در بخش موتورخانه کشتی از این دیگ استفاده می کنند.

استفاده از این دیگ در تمامی صنایعی که نیاز به حرارت و دما و ضدعفونی و شستشو است کاربرد دارد و بسیار موثر و تاثیرگذار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ