کوره کاروگیت  در دیگ بخار

کوره کاروگیت را کوره های چین دار و یا آکاردئونی هم میگویند. کوره ها محل احتراق مشعل هستند ، و به همین خاطر در معرض تنش های حرارتی زیادی قرار میگیرند. این دما در حدود 1300 الی 1600 درجه سانتیگراد هم می باشد. و این افزایش دما باعث انبساط حرارتی شدیدی می گردد که بات توجه به زیادتر بودن طول نسبت به قطر بیشترین انبساط کوره در جهت طول کوره به وجود می آید و باعث تنش در تیوب شیت ها  و متعاقبا کاهش طول عمر کوره می گردد. این مشکل در بویلرهای حجیم تر قابل احساس تر است زیرا که افزایش طول باعث افزایش انبساط طولی و با افزایش قطر،ضخامت کوره نیز افزایش می یابد و در نتیجه باعث کاهش میزان انتقال حرارت می گردد. جهت رفع این مشکل می توان از کوره های کاروگیت استفاده کرد.

این کوره ها با توجه به میزان عمق و گام تقسیم بندی شده و دو نوع  فاکس و موریسون، کوره موجدار داغ و سرد می باشد. راندمان دیگ و افزایش سطح انتقال و استحکام بیشتر و تحمل فشار بیشتر با ضخامت یکسان نسبت به کوره های ساده  از دیگر مزایای کوره های کاروگیت می باشد.از دیگر مزایای کوره کاروگیت می توان به انعطاف پذیری طولی و جلوگیری از به وجود آمدن تنش های ناخواسته به دیگر بخش ها  و همچنین نیاز به مواد کمتر را نام برد.در کوره کاروگیت به دلیل بالا رفتن میزان سطح انتقال حرارت، انتقال حرارت سریعتر و راحت تر انجام شده و باعث کاهش صدمه به دیگر قسمت های دیگ و افزایش عمر دیگ می شود.

کوره کاروگیت

کوره کاروگیت

احتراق داخل کوره کاروگیت:

در کوره های کاروگیت  چهار نوع مشعل وجود دارد:

. مشعل مازوت

. مشعل گاز

. مشعل گازوئیل

. مشعل شمعک که در گازهای خانگی وجود دارد و همان شعله روشن کن است.

کوره های کاروگیت در مقطع طولی دارای موج می باشند و به طور گسترده ای در دیگ بخار و آبگرم استفاده می شوند. کوره کاروگیت یکی از بخش های مهم دیگ بخار و آبگرم  در مدل دیگ بخار فایر تیوب می باشد.

نحوه ی پودر شدن سوخت در مشعل های کوره های کاروگیت:

. به وسیله هوا

. از طریق مکانیکی

. از طریق بخار

میزان بخار یا آب داغ تولیدی به عواملی از قبیل میزان سطح های حرارتی، میزان جا به جایی و سطح تشعشعی، نحوه ی سیرکولاسیون بخار و نتیجه احتراق،مقدار واکنش های احتراقی ایجاد شده در کوره  بستگی دارد.

هوا و سوخت در دیگها می تواند از بالا وارد کوره شود و می تواند از پایین وارد شود . که میتواند در حالت های یک یا دو یا حتی سه کاناله و یا در حالت افقی ساخته شود. برای سوختن در بویلر ها نیاز به هوا داریم و با توجه به اینکه حدود 19% از هوا را اکسیژن تشکیل داده است پس بایستی از راه های مختلف هوا را وارد کوره  ها نماییم که در این وضعیت به سه شرط  1- زمان 2- حرارت 3- تلاطم و بهم ریختگی نیاز داریم. دلیل فراهم نمودن این سه شرط این است که وقتی یک حجم از گازی وارد کوره می شود مثلا با ده  حجم هوا مواجه می شود .

که از این ده حجم هوا حدود 8 حجم آن گاز ازت و فقط دو حجم آن اکسیژن است . و بنابراین برای ترکیب شدن و یا برخورد اکسیژن با ماده سوختنی باید زمان  ماندن را بالا ببریم و بهم ریختگی ایجاد کنیم تا برخورد دو گاز سوختنی را افزایش دهیم و همچنین درجه حرارت را نیز بالا برده تا در مرحله اول دو گاز سوختنی در حالت حرارت گیر گرما دریافت نمایند و به نقطه مناسب جهت اشتعال و سوختن برسند. و با توجه به اینکه در عوض دو حجم گاز سوختنی یعنی اکسیژن ده حجم هوا نیز به همراه مقادیر زیادی گردو غبار و حتی باکتری و کربن و غیره وارد کوره می شود جهت از بین بردن این جرمها از داخل لوله های کوره می توان از سوت بلوئر استفاده کرد.

کارگاه ساخت کوره کاروگیت

راه های تامین هوا در کوره کاروگیت:

جهت تامین هوا در کوره کاروگیت از چندین روش می توان استفاده کرد مانند کشش طبیعی که هوا با خلائی که در اثر سوختن در کوره ایجاد می شود در حالت طبیعی و بدون استفاده از فن به کوره ها وارد شده و هوا جهت احتراق فراهم میشود .از طریق فن های دمنده و یا فن های مکنده، که در برخی از واحد های بزرگ نیروگاهی از هر دو آنها یعنی هم دمنده و هم مکنده استفاده می شود که به این نوع کشش، کشش تعادلی گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ